UPEA VALIKOIMA LAATUPYÖRIÄ

Polkupyörän kokoamisohje

Toimitamme verkkokaupasta ostamasi pyörän mahdollisimman ajovalmiina, joten pääset testaamaan uutta hankintaasi alta aikayksikön. Pakkausteknisistä syistä osa komponenteista on järkevää toimittaa pyörästä irrotettuna. Kaikki myymämme pyörät on ennen pakkaamista koottu ajokuntoiseksi asti, säädetty ja kaikki toiminnot tarkastettu.

Trek-polkupyörät toimitetaan valmistajan ohjeen mukaisesti laatikossa polkimet ja etupyörä irrotettuna. Muut merkit toimitetaan pääasiassa pyörät paikallaan, joten polkimien kiinnittäminen on ainoa varsinainen asennustyö. Jos sinulla tulee mitä tahansa kysyttävää kokoamisen aikana, pyydämme soittamaan tai laittamaan sähköpostia - autamme varmasti!
Soita 019 431 400
posti@fillaricenter.fi

Polkimet

Ohje koskee kaikkia pyöriä
Tarvittava työkalu riippuu poljinmallista. Polkimet kiristetään joko kuusiokoloavaimella (yleensä 6 tai 8 mm) kammen läpi tai 15 mm poljinavaimella. Joissain tapauksissa 15 mm kiintoavainkin käy.
Kun vastaanotat pyöräsi sen polkimet (jos sisältyvät) ovat paketissa irrallaan. Oikea ja vasen poljin ovat eri kierteillä, joten niiden asennuspuolesta tulee varmistua. Useimmiten polkimen akselin päässä on merkintä "L" tai "R".

"L" (left) = vasen puoli 
"R" (right) = oikea puoli (voimansiirron puoli)

Puolen määrittämiseksi pyörää siis tarkastellaan takaa.
Kuten mainittiin, eri puolen polkimissa on keskenään eri kierteet. Vasemman puolen polkimessa on "vääräkätinen" kierre ja se siis kiristyy vastapäivään. Oikean puolen (voimansiirron puoli) polkimessa taas on normaali kierre ja se kiristyy myötäpäivään. Hyvä nyrkkisääntö on, että kummankin puolen kiristyy "eteenpäin".

Huomioitavaa:
Kierrä poljinta kammen kierteeseen ensin käsin ilman työkalua varmistaaksesi, että polkimen akseli lähtee kiertymään oikeille kierteille. Jotkin poljinkammet vaativat aluslevyt kammen ja polkimen väliin. Jos pyöräsi mukana tuli kyseiset aluslevyt, muista käyttää niitä. Polkimien kierteisiin voi laittaa vaseliinia myöhemmän irrottamisen helpottamiseksi. Polkimet saa kiristää melko tiukkaan ja kiinnitys kannattaa tarkistaa säännöllisin väliajoin. Liian löysälle jäänyt poljin saattaa irrota ajossa ja aiheuttaa vaaratilanteen.

Ohjainkannatin (ahead)

Ohje koskee sivusta kiristettäviä, aheadset-tyyppisiä ohjainkannattimia.
Tarvittavat työkalut riippuvat ohjainkannattimen tyypistä. Yleensä vaaditaan vain 4 mm tai 5 mm kuusiokoloavain.
Pyörä toimitetaan sinulle ohjaintanko sivulle käännettynä. Ohjainkannatin kiristyy etuhaarukkaan kahdella kuusiokoloruuvilla, jotka voivat olla ohjainkannattimen samalla puolella tai vastakkaisilla puolilla.

1. Löysää ruuveja hieman kääntämällä niitä vastapäivään
2. Käännä ohjaintanko suoraan ja kiristä ruuvit. Huomioi ohjainkannattimeen merkitty suurin kiristysmomentti.

Huomioitavaa:
Ohjainkannattimen päällä oleva tulppa ja kuusiokoloruuvi säätävät ohjainlaakerin kireyttä. Kireyttä voi säätää vain silloin kun ohjainkannattimen kiinnitysruuvit ovat löysennetty. Jos ohjainlaakerissa tuntuu välystä, löysää ensin ohjainkannattimen kahta ruuvia hieman. Kiristä sitten ohjainkannattimen tulpan keskellä olevaa ruuvia, kunnes välys on poissa. Muista kiristää kannattimen kiinnitysruuvit säädön jälkeen. Ohjaimen tulisi kääntyä herkästi, eikä siinä saa olla havaittavaa välystä. 

Ohjainkannatin (perinteinen)

Ohje koskee päältä kiristettäviä, kiilakiristeisiä ohjainkannattimia.
Tarvittava työkalu: 6mm kuusiokoloavain

Pyörä toimitetaan ohjaintanko sivulle käännettynä. Ohjainkannatin kiristyy etuhaarukkaan putken sisäpuolelle kiristyvällä kiilalla.

1. Poista mahdollinen suojatulppa kannattimen ruuvin päältä
2. Löysää kannattimen kiristysruuvia (6 mm kuusiokolo)
3. Käännä ohjaintanko suoraan ja kiristä ruuvi
4. Tarkasta kiristyksen pitävyys asettamalla etupyörä jalkojesi väliin ja kääntämällä ohjaintankoa. Jos tanko kääntyy, käännä se suoraan ja kiristä ohjainkannattimen kiinnitysruuvia tiukemmalle

Huomioitavaa:
Ohjainkannattimen kiinnitysruuvia ei saa löysätä liikaa, ettei kannattimen pohjassa oleva kiristyskiila pääse putoamaan etuhaarukan kaulaputken pohjalle. Muista tarkastaa ohjainkannattimen kiinnitysruuvin kireys tasaisin väliajoin.

Etupyörän kiinnitys (läpiakseli)

Ohje koskee läpiakseleilla varustettuja pyöriä
Tarvittavat työkalut riippuvat etuakselin tyypistä. Kiinnitys voi hoitua kokonaan ilman työkaluja, joskus tarvitaan 5 mm tai 6 mm kuusiokoloavain.
Läpiakselilla varustettu pyörä voidaan toimittaa etupyörä irrotettuna. Akseli on kuljetuksessa paikallaan etuhaarukassa.

1. Aloita poistamalla muovinen välilevy jarrupalojen välistä.
2. Irrota akseli etuhaarukasta: Kierrä akselia vastapäivään kunnes akseli on ulkona kierteistään. Vedä akseli tämän jälkeen pois haarukasta.
3. Nosta etupyörä etuhaarukan hahloon. Varmista, että jarrulevy liukuu esteettä jarrupalojen väliin ja että etuakseli asettuu etuhaarukan hahlojen pohjalle asti.
4. Pidä toisella kädellä etupyörää haarukassa ja liu'uta akseli haarukan ja etunavan läpi vastapuolelle. Kun akseli kohtaa vastapuolen kierteet, kiristä akseli. Jos pyörässäsi on vivulla varustettu läpiakseli, kierrä akseli paikalleen (vipu "auki"-asennossa) ja kun akseli on pohjassa, paina lukitusvipu kiinni.

Huomioitavaa:
Jos akseli ei tunnu liukuvan navan läpi asennettaessa, etupyörää voi varovasti heilutella toisella kädellä kunnes akseli pääsee läpi asti. Eri haarukkavalmistajat käyttävät erityyppisiä läpiakseleita, joten niiden kiristysohjeet voivat poiketa toisistaan. Ajantasaiset ohjeet löydät pyöräsi etuhaarukan käyttöohjeesta tai haarukkavalmistajan kotisivulta.

Etupyörän kiinnitys (pikalinkku)

Ohje koskee pikalinkkuakselilla varustettuja pyöriä
Pikalinkulla varustettu pyörä voidaan toimittaa etupyörä irrotettuna. Pikalukituspuikko voi olla etuakselissa paikallaan tai erikseen pakkauksessa.

1. Aloita poistamalla muovinen välilevy jarrupalojen välistä
2. Jos lukituspuikko on irrallaan, kierrä vastamutteri auki ja poista mutterin alla oleva jousi akselista. Liu'uta lukituspuikko etupyörän akselin läpi. Huolehdi, ettei lukitusvivun puoleinen jousi pääse tippumaan. Aseta toisen puolen jousi paikalleen (kapea pää napaan päin) ja kierrä mutteri lukituspuikon kierteisiin (älä kiristä vielä)
3. Liu'uta etupyörä haarukan hahloihin. Varmista, että pikalukitusvipu on auki ja että jarrulevy mahtuu jarrupalojen väliin esteettömästi.
4. Kun etuakseli on varmasti haarukan hahlojen pohjassa, aloita kiristämään pikalukituspuikon vastamutteria.
5. Lukituspuikko on sopivalla kireydellä silloin, kun puikon vivusta käännettäessä tuntuu vastetta jo lukitusvivun ollessa suorassa linjassa puikon kanssa.
6. Jos vipu painuu kiinni liian kevyesti, avaa vipu ja jatka vastamutterin kiristämistä 1/8 kierrosta kerrallaan, kunnes vivun sulkeminen vaatii jonkin verran voimaa.
7. Aseta vipu niin, että se on suljettuna samassa linjassa etuhaarukan putkien kanssa.
Pikalukituspuikko siis kiristetään haarukkaan vivusta kääntämällä, EI kiertämällä. Liian usein näkee pyöriä, joissa lukitusvipu on "auki"-asennossa ja se on vain kierretty kiinni raivolla.

Muista tarkastaa etupyörän kiinnitys asennuksen jälkeen. Etupyörä ei saa heilua, eikä pikalukitusvipu saa aueta liian helposti. Muista myös tarkastaa pikalukitusvivun kireys ja kiinnitys säännöllisesti.

Satulan säätö

Ohje koskee kaikkia pyöriä
Tarvittavat työkalut riippuvat satulaputken kiristimestä. Yleensä vaadittavat työkalut ovat joko 4 mm tai 5 mm kuusiokoloavain. Pikakiristeisissä satulaputkissa ei vaadita työkaluja.
Satulan optimaalinen korkeus on jossain määrin riippuvainen pyörätyypistä, ajotyylistä ja henkilökohtaisista mieltymyksistä. Hyvänä lähtökohtana voit kokeilla seuraavaa tapaa: Aseta pyörä seinän viereen tai pyydä jotakuta avustamaan pitämällä pyörää pystyssä. Asetu satulalle, ja laita kantapää polkimelle siten, että poljinkampi osoittaa suoraan alaspäin. Kun satula on oikealla korkeudella, jalka pääsee suoristumaan kantapään ollessa polkimella. Näin normaalissa ajossa päkiällä poljettaessa jalka jää ala-asennossa hieman koukkuun.

Löysää satulaputken kiristimen ruuvia hieman ja liu'uta satulaputki halutulle korkeudelle ja kiristä ruuvi annettuun kireyteen. Pikakiinnitteisen satulaputken tapauksessa, avaa lukitusvipu, aseta haluttu satulan korkeus ja paina vipu kiinni.

Huomioitavaa:
Älä kiristä satulaputken kiinnityspantaa ylikireälle, sillä se saattaa vaurioittaa satulaputkea tai pyöräsi runkoa. Liian kova kiristys myös haittaa hissitolpan liikettä ja saattaa aiheuttaa ennenaikaista kulumista. Satulaputkea EI saa nostaa putkeen merkittyä minimiviivaa ylemmäs, sillä se saattaa aiheuttaa vaurioitumis- ja loukkaantumisriskin.
Copyright © 2021 Fillari Center
usercartmagnifiercrossmenuchevron-down-circle